HET OUDSTE BROMFIETSBLAD TER WERELD!

ABONNEE WORDEN?

KLIK HIER!

NU TE KOOP

Meer over 'Bromfiets'

‘Bromfiets’, het oudste bromfietsblad ter wereld (sinds 1950), is een onafhankelijk tweemaandelijks tijdschrift voor liefhebbers en verzamelaars van klassieke bromfietsen.

 

Elke twee maanden een tijdschrift boordevol alles wat met klassieke brommers te maken heeft: Modelhistories, gedreven verzamelaars, restauratieverslagen, techniek, ervaringen van lezers, flitsen, nieuwtjes van toen en nu, de beroemde rubriek ééndagsvliegen, reisverslagen, marktontwikkelingen, evenementenkalender en natuurlijk de bromfietsmarkt.

 

Daarnaast is onze niet aflatende strijd in woord en daad tegen overheidscommissies, overijverige regenten, gemeentebesturen en andere 'zieners' inmiddels legendarisch en zullen we blijven knokken om onze klassieke brommer de status te geven die hij verdient!

 

Wie van zijn herinneringen kan genieten leeft twéé keer…

Daarom is de bromfietshobby de mooiste van de wereld!

 

‘Bromfiets’ is te koop bij de boekhandel en kiosken in Nederland (€ 6,20)

of via een abonnement voor € 32,- per 6 nrs. via onze webwinkel of bel: 0182-356050

Mijn Brommer 6 -2022

HONDA SS50 ALS VRIENDENPROJECT EN LABOUR OF LOVE

Als je brommer niet meer te vinden is, bouw je hem toch opnieuw?

 

Eigenlijk moest ik er weinig van hebben, tot ik er achter kwam dat er brommers waren die ik niet vond stinken (sorry tweetakters) en wel mooi klonken (nogmaals sorry). De viertakt! Dat bleek altijd een Honda te zijn, en dan was die SS50 toch wel de mooiste. In de jaren ‘80 en ‘90 kwamen en gingen er velen! Tien jaar geleden kocht ik als onderdeel van mijn midlifecrisis weer een SS50 in de Fourstrokebarn in Utrecht, en raakte ook goed bevriend met eigenaar Kjell en Honda-rijders van toen en nu, die daar ook graag komen.

Nadat ik daar met die jongens een SS50 restauratieproject had afgerond, besloot ik weer een nieuwe klus op te pakken. De brommer van rond 1990 had nog altijd een speciaal plekje. Niet meer te vinden, dus het idee was een exacte replica te bouwen. Ik was al even onderdelen aan het verzamelen, waarbij het dicht bij het vuur zitten in de Fourstrokebarn wel hielp bij het vinden van steeds moeilijkere onderdelen.

Na veel voorbereidend werk, heb ik in 2-3 zaterdagmiddagen met Klaas van Amerongen het rolling frame gemaakt, met als klap op de vuurpijl een originele special paint tank van Honda uit 1980-‘81, en door Galviron opnieuw verchroomde originele spatborden. Op een woensdagavond hebben Kjell van Oostrum en Jaimy Penders in een bijna militaire operatie het blok samengesteld, waarbij ik de voorbereidingen had gedaan en als aangeef-operatiezuster fungeerde. De volgende dag ging het blok er onder, startte na 3x kicken, en twee uur later stond ik bij de RDW voor de keuring. De SS rijdt als een trein, is een mooi symbool van vriendenproject, en won vorig jaar de tweede prijs ‘gerestaureerd’, een prijs die ik heb opgedragen aan Raymond Roestenburg, de vorig jaar overleden Eindhovense Honda-dealer.

 

Robin van Essen, Utrecht.

 

De eerste foto is 1990, gemaakt door Susan Cramer op de Platolaan in Zeist, de tweede foto is van nu en door gemaakt Jelle Raap.

Op dezelfde plek

Zestien jaar oud, was in 1972 een Sparta Grand Sport uit 1968 mijn eerste brommer. M-stuur erop en bagagerek eraf, waren de eerste aanpassingen. Nadat de ketting brak heb ik de brommer niet meer aan de praat gekregen, dus op de fiets naar het werk. Een collega had nog een Kreidler die al een tijdje stilstond. Ik mocht hem kopen voor 250 gulden. Na een ongelukje kocht ik voor hetzelfde bedrag van de broer van diezelfde collega een Zündapp uit 1967 in jubileum uitvoering. Na anderhalf jaar kwam er een auto en was het brommertijdperk voorbij. Maar inmiddels heb ik al weer drie brommers in bezit, waaronder natuurlijk een Kreidler. De foto’s zijn op dezelfde plek genomen. Het lange haar is vervangen door een snor.

 

Arie de Vries, Leek.

© 2022 Bromfiets / Target Press -